Apple patenterer en tynnere pekeplate som oppdager 3D-bevegelser

Apple patenterer en tynnere pekeplate som oppdager 3D-bevegelser

Det er ikke nytt at Apple unders√łker innen tre dimensjoner, uten √• g√• videre i slutten av 2014 selskapet patenterte et 3D-grensesnitt for iPhone. N√• ville Cupertino-guttene jobbet for √• f√• et slankere ber√łringspanel som ogs√• vil kunne oppdage 3D-bevegelser i luften.

Sånn som det er nå alle kjenner til det store antallet patenter av alle slag som Apple har, men i nyere tid har vi blitt slått av at flere av dem er fokusert på skjermer. I oktober i fjor fikk Apple patent på fleksible skjermer, noe som antyder at de kan brukes i fremtidige generasjoner av iPhone eller til og med Watch, selv om den også kan forbli i vann.

Apple patenterer en slankere ber√łringsskjerm som er i stand til √• oppdage 3D-bevegelser.

N√•, Apple s√łker √• g√• et skritt videre med sin nye trykkf√łlsomme inndatametode, kjent som Force Touch-teknologi.. I tillegg kunne de for fremtiden tillate brukere √• gj√łre bevegelser ved √• peke eller flytte hendene foran enheten, uten √• m√•tte ber√łre skjermen, som vist i de siste patenter som er registrert av selskapet.

Apple patenterer et luftb√•ret 3D-bevegelsessystem for ber√łringspaneler

Selskapet har innlevert et par nye patenter forrige uke p√• USAs Patent and Trademark Office relatert til ber√łringspaneler. Den f√łrste av dem under tittelen “Touch and Hover Sensor Compensation” som beskriver hvordan enheten kan bruke flere tilst√łtende sensorer for √• oppdage bevegelse og bevegelser eksternt p√• en skjerm.

Apple patenterer en slankere ber√łringsskjerm som er i stand til √• oppdage 3D-bevegelser.

Det er kjent som gester “i luften” for de tredimensjonale bevegelser som nye m√•ter kan √•pnes for hvor brukere kan samhandle med en enhet. I beskrivelsen av dette patentet p√•peker Apple at det er bevegelsesdeteksjonsenheter p√• markedet, men at det er utrolig vanskelig √• gi en p√•litelig og n√łyaktig respons p√• bevegelser i luften.

Forslaget oppfunnet av Apple er relatert til kompensasjon for sensorer. De av Cupertino tror det feilmarginen kan reduseres ved bruk av tilst√łtende sensorer, s√• vel som anvendelsen av en forsterkningsfaktor p√• m√•lingene som fanger den, noe som reduserer variasjonen i f√łlsomhet i forskjellige lokasjonssensorer p√• enheten.

Det andre patentet vedr√łrer en slankere ber√łringsplate

P√• den annen side har det andre patentet som er registrert i USAs Patent and Trademark Office rett “Arkitektur p√• nettet”. Den beskriver m√•ten √• gj√łre ber√łringspaneler for enheter som iPhone eller iPad er enda tynnere.

I tillegg refererer dette patentet ikke bare til √• oppn√• et tynnere ber√łringspanel, snakker ogs√• om 3D-gester i luften. I dette patentet bemerker Apple at noen kapasitive ber√łringsdeteksjonssystemer bruker elektriske felt for √• oppdage ikke bare det som blir ber√łrt p√• skjermen, men ogs√• for √• detektere fingertuppene utenfor skjermoverflaten.

Apple patenterer en slankere ber√łringsskjerm som er i stand til √• oppdage 3D-bevegelser.

I patentbeskrivelsen p√•peker de det “Objekter som n√¶rmer seg overflaten kan oppdages n√¶r overflaten uten √• ber√łre skjermen.”.

Begge patenter oppdaget av AppleInsider h√łres ganske mye ut, spesielt vel vitende om at Apple i 2013 kj√łpte PrimeSense for 360 millioner dollar, et selskap kjent over hele verden for √• v√¶re ansvarlig for √• lage teknologien som brukes av den f√łrste generasjonen av Microsofts Kinect-sensor. Denne teknologien oppdager brukerbevegelser for √• kontrollere spill p√• Xbox 360.

Uansett, Apples anskaffelse av PrimeSense er fortsatt et mysteriumSelv om det antas at de kan inkludere en slags avansert bevegelsesinngang i neste generasjon Apple TV. Takket v√¶re disse mulighetene, kan brukerne kontrollere Apple TV uten √• m√•tte bruke fjernkontrollen, iPhone eller annet tilbeh√łr.

Tror du at vi vil se at ett av disse to patentene blir en realitet i kommende generasjoner av Apple-enheter?