Mirror’s Edge Catalyst, nyt de mest frodige løpene og parkour

Mirror’s Edge Catalyst er den andre avbetalingen av Speilets kant, og vil være tilgjengelig for PC, PS4 og Xbox One fra 24. mai 2016. I dette spillet er hver lyd (eller stillhet i seg selv) representasjonen av handlingene dine i et spill der hver tomme i verden er interaktiv på noen måte – noe å klatre eller klatre, å hoppe på, å sparke … Det er en befriende og nesten gjennomsiktig opplevelse.

Så det er ikke overraskende at en av de første tingene vi vil innse når vi kan bevege oss fritt i riket ‘Glass’, et utopisk, men råttent sted, er at vi ikke står overfor en åpen verden, i det minste på den måten som vi er vant til det. Vis merkene av å være det – objektive markører, advarsler om sideoppdrag og skjulte hemmeligheter – når du reiser på kartet, mens vi bekymrer oss for å forbedre vår karakter gjennom ferdighetstrær med misjonspunktene. Å reise gjennom denne verden viser seg imidlertid å være en mye mer orkestrert og mindre tilfeldig opplevelse.

Mirror's Edge Catalyst viser oss det maksimale uttrykket for parkour og stunts i første personMirror’s Edge Catalyst viser oss det maksimale uttrykket for parkour og stunts i første person

Mirror’s Edge hopper igjen …

Byen Glass strekker seg fra Zephyrs sentrale transportknutepunkt (som er det hemmelige hjemmet til hovedpersonene, løperne), og er delt inn i sektorer. Hver sektor utgjør en del av byen som venter på å bli utforsket, og blir låst opp når du går videre i hovedkampanjen, og krever også ferdighetene vi vil låse opp. Lær hvordan du kutter strøm, og du kan passere viftene som sperrer et område. Ta tak i spillets magnetiske krok, så kan du passere et gap som ellers ville være dødelig. Du kan se det på denne måten: Det er nærmere Zelda enn en GTA.

Som lovet vil vi ikke ta et eneste våpen gjennom hele spillet, men kampene vil være med Faiths egne hender (og føtter). Få fart, løp nedover en vegg og fall akrobatisk på fienden, for eksempel. Rask angrep mens du løper vil ikke bremse oss, da vi må bedøve fiender mens vi holder konsentrasjonsmåleren – en belønning for å jevnlig navigere på scenen som får kuler til å gå tapt underveis – til det maksimale.

Mirror's Edge Catalyst viser oss det maksimale uttrykket for parkour og stunts i første personMirror’s Edge Catalyst viser oss det maksimale uttrykket for parkour og stunts i første person

Det har effekten av å gjøre spillets konfrontasjoner litt ‘tørre’, et sett med sterke og svake angrep som blir lagt til de vanlige dodges av actionspill, som ikke samsvarer med Faiths gymnastikkevner. Men det, som fraværet av en virkelig åpen verden, er noe som har blitt gjort med vilje.

Et Mirror’s Edge-spill som stadig tvinger deg til å slutte å kjempe eller tar deg med på en rett vei til destinasjonen, ville ikke være Mirror’s Edge. Katalysator er mer det logiske neste trinn i denne formelen enn en gjenoppfinnelse, det vil si rasende løp, løpe vekk fra bygninger som gjør parkour med tynne rekkverk, bryte glass enten ved å slå fiender mot dem eller for å unnslippe. Mirror’s Edge Catalyst utvider de opprinnelige lineære nivåene med større frihet og flere interessepunkter. Det viser at det er en nesten perfekt evolusjon, med all nåde og bevegelser som fansen elsker, men mange flere måter å bruke dem på og reise verden rundt.

Kilde: Offisiell side